fredag, augusti 19, 2005

Kräftor kräva dessa drycker


Nu åker jag strax till Smedjebacken för att delta i det årliga kräftfisket. De har utlovat vackert väder, god mat och trevligt sällskap så det kan man ju inte banga. Dessvärre har jag inte haft tid att göra min alldeles utmärkta, hemkryddade snaps som passar väldigt bra till kräftorna. Men den går så snabbt att göra att jag kanske hinner sno ihop den till i morgonkväll då jag hoppas vi får smaka lite på vår fångst.
Receptet är enkelt: 350 ml Brännvin Special, en stort knippe dill, ett långt citronskal utan det vita. Blanda i en lufttät burk och låt stå över natten. Sila av, snapsa på!

Ifall vi kör en kräftskiva i stan lovar jag att fixa till er!
Jag frågade Nicklas om att ha kräftskiva hemma hos oss och han var inte överdrivet förtjust i idén, men jag fortsätter min övertalningskampanj ;) Kanske ändrar han uppfattning efter helgen.

11 Comments:

Blogger Hannah said...

Ja, hemma hos oss kan vi ju inte vara eftersom vi inte har varken tallrikar eller kaffekoppar... :)

19 augusti, 2005 16:17  
Blogger malin said...

Vi kan vara hos mig (Mrac lär ju inte säga nej) och jag har porslin. Men jag har ett jättelitet bord

Kan kanske hämta upp mitt gamla balkongbord från grovsoprummet...

21 augusti, 2005 23:02  
Blogger sannan said...

Ja, eller så kan vi ju vara hos mej! För jag har tallrikar, stort bord och är utan pojkvän för tillfället (i norge och fiskar, surprise...)
men: i så fall så skulle jag rackarns gärna köra en kräftis på en torsdag - i helgen är det nämligen lyskväll i söderhamn och jag ska göra mitt bästa för att ta mig dit redan på fredagen... men torsdag kväll skulle vara finemang för en kräftis! pallar ni det? vi behöver ju inte köra såååå hårt. bara lite!

22 augusti, 2005 11:26  
Blogger Sofia said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

22 augusti, 2005 11:53  
Blogger Sofia said...

Eller så kör vi kräftskiva hemma hos mig, nu i helgen, för då är Nicklas borta. :)
Om det inte gör era pojkar något att det att inte finns någon värd hemma?

22 augusti, 2005 11:54  
Blogger sannan said...

som sagt, ingen pojke alls hemma hos mig. Och inte jag heller, antagligen, eftersom jag tänker mig till söderhamn...

22 augusti, 2005 15:23  
Blogger malin said...

Jag kan anytime den här veckan och fram till torsdag i nästa.

22 augusti, 2005 16:09  
Blogger Sofia said...

Hmmm, jag har möte på stan på fredag och vill helst vara lite fräsch. Men jag behöver ju inte dricka så mycket…
Om det inte blir så sent så tycker jag att torsdag låter bra.

22 augusti, 2005 17:59  
Blogger sannan said...

Dåså: en liten omröstning är på sin plats!

Alternativen: kräftkalas hos mig nu på torsdag (inte så sent för Sofia)

eller varför inte

kräftkalas hos mig nästa lördag (3 september)

Pojkfritt båda gångerna - men ni får förstås ta med era om ni vill! (och kan...)

23 augusti, 2005 09:19  
Blogger malin said...

Jag kan inte den 3:e. Så jag röstar för torsdag hos Sanna, så att så många som möjligt kan vara med.

Vad röstar ni på?

23 augusti, 2005 12:08  
Blogger Sofia said...

Torsdag funkar för mig. Ska jag bjuda med sambon i så fall eller kör vi grabbfritt?

23 augusti, 2005 13:50  

Skicka en kommentar

<< Home