måndag, juli 31, 2006

Det är jag och Michael Jackson

Michael Jackson hävdar att han blivit vit av hudsjukdomen vitiligo. Jag är skeptisk, men är det sant tillhör jag och Michael de 1-2 % av jordens befolkning som är drabbade. Och jag har i ärlighetens namn inte brytt mig förrän nu. Jag har haft mina fläckar på fötterna och som barn hade jag vita knän efter cykelolyckor. Men de försvann. På Gotland upptäckte jag dock att jag har blivit betydligt vitare. Armbågarna, händerna och läskigast av allt - runt ögonen. Jag har läst på om sjukdomen och det är just fötter, händer, ansikte och armbågar som är mest drabbat. Sjukdomen beror på att de celler som skapar pigment blir attackerade av andra celler. Orsak? Okänt. Vitiligodrabbade är inte fysiskt sjuka. Men många drabbas psykiskt av sjukdomen. Om Michael Jackson drabbats av vitiligo i den omfattningen han ser ut att ha gjort - ja, då är det kanske inte konstigt om han skulle må lite psykiskt dåligt. Jag mår inte psykiskt dåligt. Men jag kanske gör det om mina vita fläckar blir fler och större. Och särskilt om jag skulle bli vit runt ögonen. Ett sätt att lindra fläckarna är att hålla sig borta från solen. Ju brunare jag blir desto större blir ju kontrasten. Och på vintern syns fläckarna inte alls. Men visst suger det att inte kunna ligga och slappa i solen. Å andra sidan drabbas vitiligosjuka inte lika ofta av cancer som andra. Och de beror så klart på att de håller sig undan solen. Och vem vill se ut som en läderväska i huden anyways? Blekt är coolt och det finns ju sol på burk.

Gotland var som vanligt underbart. God mat, massa goda viner, underbara solnedgångar, cickador (stavas det så?) som sjöng och så romantik med Måns.

Nu: Vänersborg. Det regnar och Måns golfar. I lördags var vi ute och festade och bakfyllan i går var fruktansvärd. Och så fick jag ångest. Över att vara här. Över att den här stan är så död och tråkig jämfört när jag var ung. Och så mår jag dåligt för att jag dissar den, eftersom min familj ändå bor här och trivs. Och så känner jag mig så där jag-har flyttat-till-Stockholm-och-är-fräck-och-här-är-det-töntigt-von-oben. Varför?

Längtar hem. Hem till Hammarby sjöstad. Det blir home decorating när jag kommer hem. Saker som ska sorteras och grejer som ska förvaras.

Hoppas vi ses snart och kan dricka vin! Kramar från Hannah

6 Comments:

Blogger Sporty Spice said...

Det är snyggt och vara blek. Och som du sa, BUS är perfekt! Särskilt nu när det finns BUS-light typ den från Dove när man får färg och fukt i ett.

När kommer du hem? Hinner vi ses innan jag åker? Om inte så ses vi i slutet av augusti.

Massor av kramar
//Petra

P.S. Det stavas cikador.

31 juli, 2006 12:29  
Blogger Hannah said...

Vi kommer på torsdag eftermiddag. Om vi inte hinner ses - ha det så himla kul! Och pussas mycket!

31 juli, 2006 13:27  
Blogger malin said...

Jag tycker vitt är fint. Speciellt på dig. Saknar dig mycket. Och alla ni andra med.

31 juli, 2006 14:37  
Blogger Sporty Spice said...

Då hinner vi inte ses. Mitt plan går 10.40 (och jag landar 13.10 ... det går fort att resa till USA). När var det du & M skulle åka till NY nu igen? Om jag är där då så susar vi in med tåget så får du träffa Knickedicken!!! =)

Puss på dig!

31 juli, 2006 19:10  
Blogger Hannah said...

När är du hemma Malin? Jag är tyvärr fattig och kan nog inte hitta på något större men promenader och vin är inte så dyrt :)

Petra - have a nice trip! Vi åker till NYC typ 6-12 oktober.

31 juli, 2006 22:30  
Blogger Irshad said...

Yes it is quite right that MJ was suffering from skin condition vitiligo I think it was the a type of vitiligo that is Universal Vitiligo which is a dangerous type of vitiligo. Actually the white skin of MJ is due to the surgical operation to get rid from vitiligo not due to the vitiligo.

02 augusti, 2008 11:16  

Skicka en kommentar

<< Home