fredag, oktober 19, 2007

Saker som är nyttiga
















Jag undrar ibland vad man ska med vissa kunskaper att göra. Jag fattade det inte just då kanske men så kommer det en tid i livet när det är uppenbart. Ta det här med orientalisk dans, tex. Jag testade så klart på det när vi bodde i Egypten och så nyligen på Hannas möhippa. Inte så där superhett kan man tycka. Men dansen sägs ha uppkommit som en hjälp för kvinnor som ska föda. Man rör höfterna på ett sätt som öppnar upp bäckenet, gör det lättare för barnet att komma ned i förlossningskanalen och man frigör energier som gör att man kan fokusera på annat än smärta. Sjukt smart. Gissa om jag kommer att gå runt på förlossningen och göra åttor med höfterna när det närmar sig.

Och så det där med andningen. Jag gick ju kurs i buddistisk meditation när jag var i Australien för några år sen och tyvärr har jag inte mediterat alls så mycket som jag trodde då. Däremot är andningstekniken från den typen av meditation ypperlig inför förlossningen. Man får lättare att slappna av, fokusera på det inre och det blir lättare att hantera smärtan (förhoppningsvis). Så det där med att andas ut barnet är nog inte så flummigt som det låter.

I dag är det exakt 3 veckor kvar. Och på måndag ska vi till barnmorskan igen. Förhoppningsvis är monsterklumpen tillbaka på normalskalan igen...

1 Comments:

Blogger Sporty Spice said...

Hihi. Jag har en kompis som gick på mamma-yoga och meditation innan förlossningen. Hon pratade oxå om att "andas ut barnet". Sen när hon väl låg där och skulle till att föda sa hennes man åt henne att tänka på andningen. Varpå hon vrålade "håll käääften din jävla jubelidiot, andast själv om du nu så gärna vill det men jag behöver droger och det NUUU och säger du en enda sak till om andning och idiotyoga åker du på en propp". =)

20 oktober, 2007 13:57  

Skicka en kommentar

<< Home