söndag, februari 10, 2008

Söndagsmixen

Några skönhetstips: Denna rengörare kör jag varje morgon i duschen (småbarnsmammaeffektivt) och den är så skön och resultatet känns suveränt.

Schwarzkopfs Seah schampoo och conditioner för Frizzy Hair är mina favoriter. Köpte flaskor i oktober och de tog slut häromveckan. Snacka om drygt! Så då gör det inget att det kostar en slant. Mitt hår blir så glansigt och får volym utan att bli frizzy. Nu kör vi mina andra hårfavvisar Redkens All Soft. Grymma.

Så var det där med mitt shoppingförbud. Jag har ingalunda fuskat, bara tänjt lite på gränserna för vad som är förbrukningsvara. Så när jag skamset kom hem med ett nytt nagellack häromdagen, fick jag svaret av min underbare make att: "Nagellack? Jo, det är förbrukningsvara." Åh vad jag älskar honom. :)

Maja växer så det knakar. I går var Sanna här och såg schlagern och Maja var så snäll och glad. Nu kan hon roa sig själv i babygymet och i babysittern. Underbart. I natt sov hon 6,5 timmar i sin egen säng, så jag fick sova så gott i natt.

Annars ägnar jag mig åt lite rensning igen. Jag har hittat många grejer som ska ut på försäljning på blocket. Underligt vad mycket grejer som hamnat i min ägo. Bland annat en lila tamburin som jag fick under Prince konsert i Scandinavium 1987 och en vattenpipa inköpt i Syrien som är dekorerad med porträttet av en kurdisk frihetskämpe...

7 Comments:

Blogger Sporty Spice said...

Hörru Skönhets-Hannah. Jag har fått plötsligt och helt oförklarlig torr hy i pannan. Har du tips på bra ansiktskräm som återfuktar och gör mig mjuk och len igen? Just nu är det typ enbart Barnängens babyolja (ja, du läste rätt ... olja) som gäller.

10 februari, 2008 18:27  
Blogger Hannah said...

Åhå!
Jag skulle investera i en fuktmask, typ Decleor, och smörja in ansiktet på kvällarna. Låt det sitta kvar över natten. Kör i en vecka.
Då får du en superbra fuktkur men torrfläckar kanske bäst botas med en fet kräm som tex Idomin.
Löcka te.

10 februari, 2008 21:28  
Blogger Sporty Spice said...

Aha. Fuktmask som man sover i. Måste man ha burkha så att man inte kladdar ner ködden? Höhö. Decleor är alltså the shit. Den där Neutrogena du kör i duschen, är det en helkroppsgrunka eller ansikte?

11 februari, 2008 01:49  
Blogger Hannah said...

Fuktmaskerna i flaska och tub är inte så kletiga som tex mudmasker, så det ska gå bra. Smörj in istället för nattcreme. Men om du har torra fläckar kan det också bero på stress. Har själv haft det i pannan och på ögonlocket. Kan ju vara allergi också. Bytt produkt på sistone?

Neutrogena är för ansiktet och finns i ett par olika varianter. Dels en scrub och dels en mask/rengöring. Den fajtas mot Blackheads säger den :)

11 februari, 2008 15:03  
Blogger Sporty Spice said...

Nu får du väl dåndimpen ... men jag använder inte nattcreme. Jag har samma kräm dag som natt. Och ibland kör jag Nivea Body Lotion i ansiktet också. Hud som hud tänker jag. Fy på mig va?

Det här torra i pannan är urskumt, jag brukar ha motsatt problem i just pannan (normal i övrigt men fet hy i pannan). Nu har jag kört hemmagjorda masker med avokado men det verkar inte funka. Ska gå till CVS och botanisera imorgon. Just nu har jag Eight Hour Creme i pannan. Haha.

11 februari, 2008 23:15  
Blogger Hannah said...

Hehe. Kroppslotion i ansiktet... Du e la fö roli. Men det är klart att det funkar för dig - du har ju faktiskt väldigt fin hy! Och har man en bra kräm som funkar behöver man inte alls en nattcreme. Men jag gillar att ha en fetare variant på natten som jag dessutom kan smeta ut över känslig hy kring ögonen.

Min egen erfarenhet säger mig att det viktigaste är rengöring morgon och kväll OCH ansiktsvatten som tillför fukt och stänger porerna efter rengöring. Jag har fått mycket bättre hud efter att jag blivit mer noggrann med rengöring och ansiktsvatten. Har ju en dagcreme som jag älskar men har inte hittat den ultimata för natten.

Eight hour creme är nog inte alls dumt att testa på torrfläckarna. Kolla även på barnavdelningen där krämerna är feta för känsliga rumpor. Kan funka väldigt bra. Låt höra hur det gick sen!

12 februari, 2008 13:29  
Blogger Sporty Spice said...

Ja, min hy är för det mesta helt ok. Rosig och fin. Tror det är tack vare maten jag äter - jodå - skönhet kommer innifrån. Mycket lax, nötter, frön och olivolja. Sen tror jag att det faktum att jag typ aldrig sminkar mig, på sin höjd ögonbrynspenna och mascara och aldrig, aldrig, aldrig puder eller foundation, gör sitt till.

Men idag sörru gick jag ner till CVS och hittade en nattcreme. Märket Be Fine, Food Skin Care. Inte testat på djur, allergene free och skitsnygg flarra. Den är med cocoa, millet och rice bran. Återkommer med recension.

12 februari, 2008 22:15  

Skicka en kommentar

<< Home