torsdag, juni 26, 2008

För- och nackdelar

När jag gick första och andra klass i skolan bodde vi i Alexandria, Egypten. Jag gick således i en amerikansk skola. Och needless to say, när jag kom hem till Svedala hade en del "svenskhet" gått mig förbi. (Just nu bråkar Måns och jag om hur man ska uttrycka detta; "Det där kommer att bli tidernas sämsta blogginlägg. Skriv en riktig mening, istället." Han är hård mot mig, min man.)

Hur som helst. Ord som jag inte förstod i skolan och i andra sammanhang fick jag skriva upp på lappar och ta med hem och så frågade jag pappa och mamma vad de betydde. Fördel och nackdel var två såna ord. Jag kunde förstå fördel, men varför hette det nackdel? Konstigt, men jag förstod ändå innebörden.
------
Fördel med 3 rok:
Space att vara. Plats att förvara. Rum att underhålla i. Golvyta för Maja att rusa runt på. Dörrar att stänga om sig.

Nackdel
med 3 rok:
Mycket att dammsuga och städa. Höga volymer när man ska göra sig hörd från sovrummet in till vardagsrummet. Mycket prylar utspridda på de stora ytorna.
------
Fördel med att beställa märkesvaror på nätet från USA:
Mycket billigare är att shoppa i Pradabutiken.

Nackdel med att beställa märkesvaror på nätet från USA:
Man riskerar att få betala 500 kronor i tull. (Tack för det Sverige.)
-----
Fördel med att vara föräldraledig:
Man är ledig och får vara med sitt barn samtidigt som staten betalar en. Man upptäcker att krabaten är den roligaste, sötaste och mest underbara varelse man kan tänka sig. Man längtar hela tiden efter krabaten och ser fram emot att hon ska växa och bli större.

Nackdel
med att vara föräldraledig:
Man är aldrig ledig. Man får aldrig sova 8 timmar i sträck, man får aldrig tid att måla naglarna, man får aldrig se sitt favorit-tvprogram ostört, man kan inte sitta på Debasers uteservering till klockan 02 och bli galet tipsy, man kan inte riktigt vara romantisk med sin man.

Men så är det ju i livet. Yin & yang, liksom.